Okulöncesi dönemdeki çocuklar 4-5 yaşlarına geldiklerinde üç ana rengi tanımaya başlarlar.Bu yaşlardaki çocuklar renk ayrımı yapmadan ve renkleri kararlaştırmadan resimlerinde kullanırlar.4-5 yaşlarından sonra ise, yavaş yavaş renkleri daha bilinçli olarak kullanmaya başlarlar.Okulöncesi dönemde çocuğun kullandığı renklerin gerçekle bir bağlantısı yoktur.Çocuk hoşuna giden renkleri çoşkuyla kullanır.Örneğin, kırmızı bir güneş ,mavi bir köpek , yeşil bir insan yapabilir.Çocuk çok sevdiği birinin resmini yapmak istediğinde ,çok sevdiği bir rengi seçer. Çocukların kullandıkları renkler psikolojik anlamlar taşırlar.Bu anlamlar çocuktan çocuğa değişebilir.Bu nedenle kesin yargılara ulaşmaya çalışmak,renklerin anlamlarını çıkarmaya çalışmak zordur.Çocuklar içinden gelen çoşkuyla rengi kullandıkları için özgür bırakılmalıdırlar.Mavi bir köpek yaparken ,onun yanına gövdesi kahverengi,dalları yeşil boyanmış ağaçlar yapabilirler.
Çocuğun resimlerinde kullandığı renk seçimleri içinden geldiği gibidir.Bilinçli yapılan seçimler değildir.Çocuk bu yaşlarda resimlerinde hem dekoratif hem de realist renklendirme kullanabilir.
Yapılan araştırmalar,kız çocuklarının resimlerinde renk seçimine erkek çocuklardan daha fazla önem verdiğini göstermiştir.Bazı çocuklar resimlerinde sarı ,kırmızı ,turuncu renkleri ;bazıları mavi ,yeşil gibi soğuk renkleri tercih etmektedir.Uzmanlar sıcak renkleri seçen çocukların sevecen ,uyumlu , işbirlikçi , soğuk renk seçen çocukların iddiacı,huysuz ve uyumsuz davranışlar sergilediklerini belirtmektedirler.Sürekli soğuk renkleri seçen anaokulu çocukları duygularını bastırma ve gizleme eğilimi göstermektedir.Yapılan araştırmalara göre ,kırmızı rengi çok fazla kullanan çocukların saldırgan ve iddiacı davranışlar sergiledikleri görülmektedir.Doğal gelişim süreci içinde çocuğun renk seçiminin soğuk renklerden sıcak renklere doğru değişim gösterdiği görülür.Örneğin ,tuvalet eğitimi sırasında baskı gören çocukların ,resimlerinde kahverengi ve maviyi çok fazla kullandığı görülmüştür. Baskı ortadan kalktıktan sonra ise ,çocukların tekrar diğer renkleri kullanmaya başladıkları gözlenmiştir.(Kehnemuyi ,1976 ;Yavuzer ,2001).
Çocukların resimlerinde kullandığı renk ile duygusal tepkileri arasında bir ilişki vardır.Burkitt vd.,(2003) yaptıkları bir araştırmada ,çocukların hoş ve güzel figürlerde en çok tercih ettiği renkleri ,çirkin,kötü figürlerde en az tercih ettikleri renkleri ve tarafsız oldukları figürlerde ise orta değerdeki renkleri kullandıklarını saptamışlardır.Ayrıca ,olumsuz ve kötü karakterlerde en çok kullandıkları rengin siyah olduğunu belirtmişlerdir.
Çocukların resimlerinde kullandıkları renkler onların fiziksel özelliklerini de yansıtabilir.Perkins,sağlıklı ve hasta çocuklarla yaptığı bir araştırmada,ciddi ölümcül hastalığı olan çocukların resimlerinde,hastalıklarının farkında olduklarının bir göstergesi olarak çeşitli renkler kullandıklarını saptamıştır.Hasta çocuklarının bir göstergesi olarak çeşitli renkler kullandıklarını saptamıştır.Hasta çocuklar tarafından kullanılan renk ise,siyah olduğunu ifade etmiştir.Çocuk çizimlerimde kullanılan renkler kadar kullanılan rengin yoğunluğu da önemlidir.Yoğunluk,rengin parlaklığını ve canlılığını ifade eder.(Malchioldi ,1998).Yapılan araştırmalar,çocukların resimlerinde kullandıkları renklerin belli anlamları olabileceğini göstermiştir;
Kırmızı:Resimde kırmızı rengin yoğun olarak kullanılmasının birçok anlamı olabilir.Kırmızı ,enerjinin , nefretin ,bir problemin ,tehlikenin ,aşkın ,hayati önem taşıyan nbir konunun ya da şiddetli bir hastalığın yansıması olabilir.(Furth,2002).
Pembe:Kırmızıdan daha az etkili bir ton olarak ,geçmişte yaşanan bir problemin ya da hastalığın çözümünü çağrıştırabilir.(Furth ,2002).
Turuncu:Endişeli bir durumu çağrıştırabilir.Özellikle yaşam ile ölüm arasındaki mücadeleyi , azalan enerjinin ya da tehdit edici durumlardan kurtulnanın bir göstergesi olabilir.(Furth ,2002 ).
Sarı :Çocuğun hala ailesine bağımlı olduğunu ifade eder.Çocuk fazla heyecanlıdır.Resimlerde yoğun olarak kullanılan sarı , genellikle ışık ,enerji ve olumlu hislerle ilişkilendirilmektedir.
Mavi:Sakinliği ifade eder.Çocuğun kendine olan güvenini bir işaretidir.Bu rengi yoğun kullanan çocuklar, duygularını daha iyi kontrol edebilirler.( http://www.therapeuticchild.ca/).
Yeşil:Çizimlerinde yeşil rengi ağırlıklı olarak kullanan çocukların yaşıtlarına göre daha olgun ve özgüvenli olduğu düşünülebilir.Bu renk sağlıklı bir fiziksel büyüme ya da yaşamın yeniliği gibi anlamları çağrıştırır. Resimlerdeki koyu yeşil , sağlıklı ve iyileşmenin bir göstergesi iken , açık yeşil ise zayıflığı ya da sağlığa kavuşulmuş olmanın bir göstergesi olabilir.( Furth ,2002 ; Malchiodi , 1998 ; http://www.therapeuticchild.ca/) .
Mor:Çizimlerinde yoğun olarak görülen mor renk , çocuğun ağır bir sorumluluk duygusu yaşadığı anlamına gelebilir.Sahip olma ya da kontrol etme ihtiyacına ya da başkalarının kontrolü ve desteğine duyulan ihtiyacı işaret edebilir.
Çocuklar her renge aynı derecede ilgi duymazlar .5-8 yaş çocukları arasında yapılan araştırmalarda , çocukların en fazla kullandığı renklerin;erguvan rengi , kırmızı , sarı , mavi olduğu saptanmıştır .Ayrıca siyah , beyaz , gri ve koyu kahverenginin itici bulunduğu belirlenmiştir.
( Furth , 2002 ; www.resimis,esmartdesign.com)
5 Ocak 2011 Çarşamba
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
1 yorum:
Genelde özgürlüğüne düşkün kişiler sarı renkte kıyafet giymeyi severler. Farklı şeyler denemekten çekinmezler. Değişime açıktırlar. https://www.tarz2.com/sen-hangI-renksIn
Yorum Gönder